LUKSUS DLA KAŻDEGO: KOLABORACJE H&M

11.10.2015


Od piątku krążą w Internecie zdjęcia kolekcji Balmain dla H&M. Na stronie polskiego wydania magazynu Elle czytamy, że projekty "wyciekły" do sieci dzięki amerykańskiej dziennikarce Kathryn Swartez Rees, która znalazła je i udostępniła na swoim Instagramie. Rzeczywistość czy marketing? Zdecydowanie skłaniam się ku opinii, że jest to zgrabna i znana nie od dziś zagrywka speców od marketingu.

A w związku z całym zamieszaniem w dzisiejszym wpisie przypomnimy sobie który z kreatorów mody rozpoczął trwającą już 11 lat współpracę szwedzkiej marki odzieżowej z projektantami oraz kto zdecydował się na kolaborację.

______________________________

2004 rok. Świat mody obiega informacja o zaskakującej współpracy sławnego projektanta z równie liczącą się na rynku firmą odzieżową. Ideą całego przedsięwzięcia, które zostało zapoczątkowane przez dyrektora kreatywnego marki H&M - Margarety van den Bosch, było przeniesienie cząstki luksusu z górnej półki do garderoby zwykłych śmiertelników. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę - każda z limitowanych kolekcji sprzedaje się w mgnieniu oka.
Do tej pory międzynarodowa sieciówka zaprosiła do współpracy 17 luksusowych marek modowych. Dwie z nich tworzyły dla H&M dwukrotnie. Firma może się również pochwalić kolaboracją z takimi sławami jak Madonna, Beyonce, David Beckham czy  Anna Dello Russo.

2004
KARL LAGERFELD x H&M
Szlak przetarł guru mody - Karl Lagerfeld. Kolekcja ukazała się w listopadzie w 20 sklepach w Europie i składała się z około 30 elementów. Mimo że sprzedaż nabrała zawrotnego tępa, było kilka zgrzytów i niedomówień - według kreatora nakład ubrań był za mały, a rozmiarówka (uwaga!) za duża. Taka opinia dotknęła markę, a także niektórych klientów.

2005
STELLA McCARTNEY x H&M
Po dyrektorze kreatywnym domu mody Chanel czas na damską odsłonę współpracy. Rok później do sklepów weszły ubrania zaprojektowane przez Angielkę Stellę McCartney. Naprawiono błędy z przeszłości - nakład był zdecydowanie większy i trafił do 200 butików na całym świecie. Każdy z 40 elementów wykonany został z ekologicznych materiałów, a 25% zysków ze sprzedaży specjalnego T-shirtu przekazano organizacji walczącej o prawa zwierząt.
W lookbooku kolekcję prezentuje supermodelka Kate Moss.

ELIO FIORUCCI x H&M
Włoch zaprojektował limitowaną i pełną kolorów serię inspirowaną latami 70'. Do wybranych sklepów weszła w czerwcu 2005 roku.

SOLANGE AZAGURY-PARTRIDGE x H&M
Dodatki często są kropką nad "i" w wielu stylizacjach. Anglik Solange Azagury-Partridge - projektant biżuterii - doskonale o tym wie. Spod jego ręki wyszła limitowana edycja błyskotek w barwach namiętnej czerwieni i przydymionych szarości.

2006
VIKTOR & ROLF x H&M
Odzież utrzymana w romantycznym, serduszkowym retro klimacie. Tobiasz Kujawa na stronie qelement.pl ocenił efekty współpracy jako nudne i zachowawcze. Jednak suknia ślubna w sieciówce na pewno zrobiła na niejednym kliencie niezłe wrażenie! W końcu nie bez powodu listopadową kolekcję nazwano "I love you too. Two".

2007
ROBERTO CAVALLI x H&M
Pierwsza z kolaboracji, która zwróciła moją szczególną uwagę. Kolekcja, a także sesja promująca przyciągają wzrok i nie pozwalają przejść obojętnie. "I am the party" łączy ze sobą błyszczące tkaniny, wzory rodem z safari, futra i złoto. Wszystko oczywiście z klasą i glamour.

2008
COMME DES GARCONS x H&M
T-shirty, koszule, spodnie,szaliki, torby oraz buty w grochy. To właśnie ten wzór zdominował kolekcję i widniał na większości ubrań. Współpraca uznawana jest za przełomową, ponieważ Rei Kawakubo tworzy odzież niszową i alternatywną, niekoniecznie w guście każdego klienta.

2009
MATTHEW WILLIAMSON x H&M
Kolorowa i wakacyjna - te dwa słowa najlepiej opiszą kolekcję stworzoną przez Matthewa Williamsona dla H&M. Pojawiła się w dwóch odsłonach - w kwietniu w sklepach zagościła odzież dla pań. Natomiast miesiąc później weszły kolejne modele dla kobiet, a także dla mężczyzn. Co ciekawe - do tego czasu projektant skupiał się jedynie na żeńskiej części klienteli, więc stworzenie ubrań dla panów było nie lada wyzwaniem. Warto również dodać, że niektóre z ubrań były dokładną repliką tych z wybiegu.

JIMMY CHOO x H&M
Mówię "Jimmy Choo", a wszyscy automatycznie odpowiadają "buty". Jednak projektantka Tamara Mellon zaskakuje i pierwszy raz tworzy kolekcję składającą się także z ubrań.

SONIA RYKIEL x H&M
Pierwsza współpraca Sonii Rykiel i H&M zaowocowała limitowaną linią bielizny. Do sklepów weszła w okolicach Bożego Narodzenia.

2010
SONIA RYKIEL x H&M
Wiosną 2010 roku kolejny raz na sklepowych półkach szwedzkiej marki zagościła kolekcja Sonii Rykiel. Tym razem znalazły się w niej ubrania dla dojrzałych kobiet i dziewczynek w wieku 1,5 - 8 lat. Jest to pierwsza dziecięca linia powstała przy współpracy H&M z projektantami.

LANVIN x H&M
Ubrania żywcem wyciągnięte z pokazu mody! Przepiękne suknie idealnie nadające się na wielkie wyjścia. Moda przez duże "M", która nie została dopasowana do codziennego życia oraz miejskich ulic. I bardzo dobrze!

2011
VERSACE x H&M
Podobnie jak Sonia Rykiel, limitowane linie Versace trafiły do sklepów dwukrotnie. Pierwsza z nich ukazała się w listopadzie 2011 roku. Była dzika, pełna przepychu i bogactwa. Ubrania sprzedały się w zadziwiająco szybkim tempie, przynosząc najwyższe dotychczas dochody.

2012
VERSACE x H&M
Następna kolekcja włoskiej marki Versace jest zaskakująco spokojna. Ukazuje się w styczniu. Kolory są stonowane, a głównym motywem są owocowe wzory.

MARNI x H&M
W marcu do sklepów trafia kolekcja Marni. Dużo wzorów i stonowanych, przydymionych kolorów.

MAISON MARTIN MARGIELA x H&M
Kolekcja alternatywna i ciężka do noszenia, momentami abstrakcyjna. Jej sprzedaż okazała się znikoma. Mnie jednak bardzo marzy się kurtka uszyta z puchowej kołdry - idealnie rozwiązałaby codzienny, poranny problem rozstania z łóżkiem i pościelą.

2013
ISABEL MARANT x H&M
Proste i casualowe ubrania idealnie wpisały się w codzienną modę uliczną.

2014
ALEXANDER WANG x H&M
Tak sportowej kolekcji powstałej w wyniku kolaboracji H&M z projektantami jeszcze nie było. Kolorystyka ograniczała się do czerni i szarości. Proste, sportowe fasony. Niektóre z ubrań wykonane zostały z pianek. W Polsce dostępne w dosłownie 4 sklepach, więc większość konsumentów mogło jedynie pomarzyć o nowym elemencie garderoby od Alexandra Wanga.

2015
BALMAIN x H&M
Nareszcie doszliśmy do roku 2015. Tym razem H&M zaprosił do współpracy Oliviera Rousteinga - dyrektora kreatywnego marki Balmian. Do sesji promującej kolekcję, w towarzystwie dwóch modeli, pozują Kendall Jenner, Gigi Hadid i Jourdan Dunn. Dziewczyny idą jak burza i są praktycznie wszędzie!

Sklepowa premiera planowana jest na 5 listopada. Ubrania z kolekcji wpasują się w dzienne, jak i wieczorowe looki. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Poniżej zamieszczam zdjęcia trzech rzeczy, które z chęcią zobaczyłabym w swojej szafie. Natomiast wszystkie elementy znajdziecie na stronie Elle Polska [klik].

Współpraca marki H&M ze światowymi guru przemysłu odzieżowego trwa już ponad 10 lat. Jest to ukłon w stronę mniej zamożnych konsumentów, ale także część strategii szwedzkiego koncernu. Każda z kolekcji okazuje się wielkim sukcesem - jeszcze przed otwarciem sklepów pod drzwiami ustawia się pokaźne grono miłośników mody, a ubrania wyprzedają się w przeciągu kilku godzin, aby później w większości znaleźć się na stronach internetowych typu Allegro.

A czy Wam udało się kiedykolwiek upolować ubranie bądź dodatek? Czyje projekty chcielibyście zobaczyć na wieszakach H&M?
______________________________